Fietstocht 18 augustus 2022.

Augustus - dan is het tijd om naar de heide te gaan fietsen. Juist over de grens voorbij Arendonk.

We vertrekken in de buurt van Reusel. Startpunt: de ouwe brandtoren. Van daaruit fietsen we naar Hooge Mierde. Verder naar Lage Mierde. Op de dorpsplein is er een gezellige taverne om te drinken. Onze bokes kunnen we daar wel niet opeten. Geeft niet - we zullen daarvoor wel een stop houden. Na een deugddoende drank fietsen we verder naar Netersel. Wel langs een ommetje zodat we kunnen genieten van de heide. Na al het moois fietsen we via Bladel terug naar de wagens.

De tocht is 48 km..

Vertrek om 11 uur aan natuurpoort de ouwe brandtoren, Burg.Willekenslaan 2, 5541 NA Reusel - de Mierden. De taverne is open vanaf 9.30 uur.

Leiding: Hilda Thijs, gsm: 0479 967 217.

Fietstocht 1 september 2022.

Ditmaal een fietstocht van Walter en Maria Braem.

Een tocht met vertrek in Zandvliet aan De Leeuw Van Vlaanderen. De rit gaat over Ossendrecht - Huybergen. Verder naar de Kalmthoutse Heide en Heide-Station. Dan doorheen de villawijk Kapellenbos en Ertbrand zo naar Putte. Via het café "De Neus" in Stabroek terug naar Antwerpse grond (BezaLi).

Een tocht van 42 km..

Vertrek afspanning "De Leeuw Van Vlaanderen", Antwerpsebaan 413, Zandvliet. Je kan er terecht vanaf 11 uur. Parkeren op de "zandparking" (asfaltparking is voor de reguliere bezoekers die komen en gaan). Te bereiken via A12 met afrit 11 - bestemming Ossendrecht/Zandvliet. Op het rondpunt beneden naar rechts en dan 1ste links = Antwerpsebaan.

Op donderdag zijn vele horeca's in het noorden van Antwerpen en wijde omgeving gesloten. Daarom: bookes meebrengen. Eerst picknicken we, daarna gaan we naar een drankgelegenheid.
Dit is wel een eetcafé - dus geen eigen bokes toegelaten.

Leiding: Walter en Maria Braem; gsm. Walter 0496 890 667.

Verslag en foto's fietstocht 4 augustus 2022.

Een tocht om U tegen te zeggen. De juiste parking vinden was even moeilijk. Uiteindelijk stonden we toch allemaal vertrekkens klaar op parking 2. Iedereen op de fiets en richting abdij waar Maria en François ook stonden te wachten - met de fiets. Aangezien de taverne van de abdij nog niet open was vertrokken we maar om te stoppen aan de eerst volgende gelegenheid. Na een natje en een plasje reden we een rondje door de bossen van Engsbergen. Daarna richting Zichem waar we, na
16 km., onze bokes konden opeten.

Bokes op - terug op de fiets. Na nog geen kilometer: paniek. Waar was onze leider Marc? Die was toch mee vertrokken. Iedereen stoppen en wachten. De beide Walters terug tot aan het café. Geen Marc te zien. Uiteindelijk: wie komt er af? Moest hij toch dringend ... en was dus terug gereden naar het café. Na het nodige commentaar weer verder. In Testelt zegden we de Demer vaarwel om te fietsen via Wolfsdonk en Blauberg. Onderweg nog ergens een stop om te drinken en heerlijk ijs te snoepen.

We waren met 14 fietsers !. Zoveel - dit was lang geleden. Lengte van de tocht: 41 km.. En het weer ? Na de vorige tropische dagen was het nu nog maar 28°. Vermits we vooral door bossen hebben gefietst was het heerlijk zomers fietsweer. Iedereen heeft er weer van genoten. Bedankt

Marc.

Verslag en foto's fietstocht 21 juli 2022.

21 juli - nationale feestdag en dus kon ook de regen niet ontbreken. Dinsdag 37 ° - donderdag 18°.

Alhoewel we maar met 5 waren (de meeste medefietsers waren ziek) hebben we toch genoten. De streek rond Wetteren is bij velen niet zo gekend. We fietsten de eerste 20 km. door de Kalkense Meersen. Een natuurgebied om U tegen te zeggen. Mooie zichten met een weelderige plantengroei - vooral de kattestaart stond volop in bloei. Het geel kwam dan weer van het Sint Janskruid. Het gebied is vooral een overstromingsgebied van de Schelde. Vandaar de mooie vegetatie. In Kalken hielden we picknick. Niet zomaar ten velde, wel in een mooie schuilhut midden in het dorp.

Eens aan de Schelde aangekomen deden we nog een ommetje alvorens in Wetteren neer te strijken. Tijdens dat ommetje kwamen we voorbij een kapel. Daar eindelijk een café. Niet groot wel vol gestouwd met heiligen- beelden. Aan de kapel stond ook uitleg over de rol van het duitse leger tijdens WO I. We vergeten vaak dat er toen veel gesneuvelden vielen. In de kapel kregen we ook een optreden van Ria en Marie Louise. De akoestiek was er prachtig.

Terug op de fiets kwamen we voorbij het kasteel van Laarne. Voor het kasteel stond de straat vol met bloemen. Ook was er een eigenaardig standbeeld. Nog een boogscheutje en we kwamen aan in Wetteren waar we voor de laatste keer halt hielden op de grote plein. Bij het vertrek zag Ria iets verder een mooie muurschildering. Passend voor onze groep. Aangezien Wetteren op een heuse heuvel ligt was het nu altijd naar beneden tot aan de wagens.

Het werd een tocht van 51 km. met soms wat gemiezer - de moeite niet om nat te worden. Aangezien we wel genoten hebben van de dag en de mooie omgeving kwamen we wel maar eerst aan de auto's om 18.30 uur. Het is zomer voor iets.

Daar we maar met 5 deelnemers waren hebben we besloten om volgend jaar de tocht opnieuw te doen zodat iedereen kan meegenieten van de mooie streek.

Verslag en foto's fietstocht 7 juli 2022.

Een fietstocht aan de rand van Brussel, dat moet wel kunnen - één keer per jaar.
11 fietsers hebben de ring van Brussel getrotseerd. En iedereen op tijd!
Na een weldoende koffie - met een koffiekoek - vertrokken we voor een tocht van 46 km..
We wisten op voorhand dat we eerst na 25 km. een café zouden tegenkomen. Zelfs onderweg
geen enkele bank. We hebben dan maar onze bokes opgegeten op een kerkhof waar er genoeg zitplaatsen waren. Het was er in ieder geval rustig.

Soms viel er iets regen maar niet te moeite
om te vernoemen. Na de stop in Dilbeek fietsten we verder op een gezapig tempo.

Het voordeel van een heuvellandschap is dat je vaak mooie vergezichten hebt. Het thema was "hoproute" maar slechts éénmaal kwamen we deze bijzondere planten tegen.
Toch was het een leuke tocht. Zelfs in Vlaams-Brabant zijn er nog fietswegen die niet te steil zijn.
Juist de laatste 2 kilometers vroegen wat meer moeite.

Verslag en foto's fietstocht 16 juni 2022.

Een tocht rond het Veerse Meer - Nederland. Aangezien we de veer van 11 uur moesten halen om te beginnen was iedereen zeer stipt op tijd. Na ons deugddoend koffietje vertrokken we.
Alhoewel het een grote overzet was waren we maar net op tijd - na ons konden er nog 2 mensen bij. Eens aan de overkant begonnen we aan het serieuzere werk - 49 km voor de boeg.

Het landschap was er al gevarieerd: water - velden. Gelukkig ook enkele bomenrijen waar we konden stoppen in de schaduw om onze bokes al staande op te eten. Voorbij Kamperland vonden we een strandfrituur waar we konden drinken. Enkele lieden zich verleiden door kiblingen en soft-ijs.
Het strandtoilet werd ook druk bezocht.

Terug op pad fietsten we ongeveer 3 km over de dijk tot aan Breezand. Hier begon het druk te worden op het fietspad. Bijna aan Veere moesten we halt houden aan een haventje. Daar was een uitstalling van oude wagens - allemaal een mercedes. Er was veel bekijks. In Veere zelf hielden we halt voor onze namiddag-pauze. Je kon er over de koppen lopen. Nu nog een 16 km langs het Veerse Meer tot terug aan de startplaats. Natuurlijk hielden we onderweg nog even halt aan een bank om nog wat gezellig te kletsen.

We waren met 13 fietsers - deden 49 km. in een stralende zon.
Gelukkig bracht het meer ons verfrissing.

Verslag en foto's fietstocht 2 juni 2022

Het was het ideale weer om te fietsen. Iedereen (11 man) op tijd behalve de café-bazin. Dan maar een ander café gezocht. Vooraleer we vertrokken nog eerst even wat koffieklatchen in knusse zeteltjes op het terras.

Om half twaalf vertrokken we dan voor een tocht van 55 km.. Onderweg hielden we natuurlijk meermaals halt om te drinken. De bollekes mochten ook niet mankeren.

De instelling waar we onze bokes konden opeten was ook een voltreffer. Ijs met warme krieken - taartje petit beurre - en voor de liefhebbers PK Haverbier. Hiermee konden we verder fietsen door de mooie natuur. Aan Diest hielden we halt. Eerst aan het recreatiedomein De Halve Maan voor een groepsfoto. Nadien bezochten we het begijnhof. Alle begijntjes (55+) aan het standbeeld van 2 begijntjes. Daarna nog een foto van de mannen die elk een begijntje gekozen hadden. Nog een natje op een terras en dan verder trappen.

Het was weer een mooie, gezellige tocht. Door de vele stops kon iedereen goed mee (gezien de kilometers). Hierdoor kwamen we wel maar eerst aan na 18 uur. Maar aangezien het tot 22 uur licht was, kon dit geen kwaad.

Verslag en foto's fietstocht 19 mei 2022

Na het zoeken van een parkeerplaats - en na ons koffietje(s) konden we vertrekken. Ook al was het weer dreigend toch waren we met 9 personen.

De eerste 10 km. fietsten we in de gietende regen. We probeerden wat te schuilen maar dat maakte niets uit. Dus dan maar verder - we waren toch al nat. Aangekomen aan de eerste veer: de veerman gaf forfait door het onweer. Dan maar wat extra kilometers. Dat was ook een mooi stuk. Intussen was het opgehouden met regenen. We passeerden ook het mooie kasteel van Ooidonk. Nog een 10 km. voor we in Deinze aankwamen. Een heel eind langs de Leie: daar zagen we huizen en tuinen waar we enkel konden van dromen. In Deinze hebben we eerst onze bokes opgegeten aan het water vooraleer we iets gingen drinken. Dat was ook gezellig. Gelukkig konden we binnen om op te drogen. Alles was door en door nat.

Eens terug bekomen zetten we koers richting De Pinte waar we de namiddagstop hielden. Even buiten wachten want het café ging eerst open om 16 uur. Terug op pad - door mooie natuur - kwamen we langs het kasteel van Borluut - verder naar de veer van Afsnee. We hadden geluk - deze vaarde wel. Intussen was het weer opgeklaard - kijk maar naar de foto. Mooie blauwe lucht. Nu nog een eindje langs de idyllische Leie tot we terug aankwamen in Drongen.
Het werd een tocht van 49 km..

Verdere planning fietsen : iedere 1ste en 3de donderdag van de maand :  01 en 15/09, 06 en 20/10 en 03 en 17/11.