Flachau : 11 t/m 18 januari 2020

Uitmuntend hotel - zon van de 1ste tot de laatste dag - uitstekende sneeuw - goed gezelschap
Wat kan je nog meer wensen!!!!!

Zaterdag 11 januari : dag 1
't Is tussen 5 uur en 5u30 als we vertrekken op 't Kiel en daarna aan 't rondpunt van Wommelgem. Alle bagage krijgt een plaatsje: met een skibak achter de bus is dat geen probleem ! Het weer valt mee: droog en tamelijk zacht voor de tijd van het jaar.

Chantal begint aan 't stuur en even voorbij Köln gaan we ontbijten. Nadien neemt "onze" Jef over en Chantal wordt afgezet aan het treinstation van de luchthaven van Frankfurt. In de "Raststätte Steigerwald" houden we onze middagstop. Over München, voorbij Salzburg en Bischofshofen - nog steeds geen sneeuw - bereiken we Flachau, waar wél sneeuw ligt !

We zijn rond 17u30 aan hotel Unterberghof, waar de kamerindeling vlot verloopt. Om 19u15 uur kunnen we aan het Bauernbuffet aanschuiven. Het eten valt goed in de smaak, de mensen zijn vriendelijk en het hotel ziet er prima uit. Pluspunt voor de skiërs: we zijn gelogeerd vlak aan de voet van de skipiste.

Zondag 12 januari : dag 2
Een schitterende zon aan een blauwe hemel, meer hebben we niet nodig. De wandelaars maken een verkennende wandeling door Flachau richting Flachauwinkl, daarbij de kronkels van de rivier Enns volgend. We lopen even binnen in de Pfarrkirche, waar Paul even de mis voordraagt. Onze middagstop houden we in Restaurant Seestüberl om daarna langs een andere weg terug te wandelen naar Flachau. Jef wandelt mee, want hij hoeft vandaag niet te rijden.

Onderweg kunnen we zien dat de langlaufpistes er hier maar miserabel bijliggen.

Afgelegde weg : 13,194 km in 18.075 stappen ( op maat van Jos).

's Avonds wordt er in de gezellige bar nog wat nagepraat (en gedronken).

Maandag 13 januari : dag 3
Alweer volop zon, en nu laten we ons rijden tot Mandling. Daar verlaten we de bus en gaan op stap, richting Radstadt. Het wordt een mooie, tamelijk vlakke wandeling, weer langs de Enns. Sommigen voelen zich veiliger met "ijzerkes" aan de wandelschoenen, maar meestal stappen we op het platgereden stukje sneeuw naast de loipe, die hier iets beter is maar toch nog kale plekken vertoont. Het dal is hier breed, zodat we van mooie natuurzichten kunnen genieten. De zon strooit schitterende diamantjes over het ongerepte witte tapijt.

De wandeling is wel wat langer dan gedacht, zodat het al 13u30 is als we Radstadt bereiken. Even wat hogerop lopen naar het centrum en we middagmalen in Gasthof Löcker. Het is er zeer druk, zodat onze middagpauze wat uitloopt. Er wordt beslist om tegen 15u30 aan de bus te zijn. Geïnteresseerden kunnen nog wat rondlopen in het oude, stille stadje met nog wat overblijfselen van een omwalling.

Terug in Flachau hebben we nog wat tijd om te winkelen of naar de rodelbaan, op een ijzeren gestel, te gaan kijken vlak achter het hotel.

Afgelegde weg : 11,250 km in 15.411 stappen.

Voor vanavond heeft Paul een quiz voorzien waarbij we een jaar terug in ons geheugen moeten gaan.

Dinsdag 14 januari januari : dag 4

Weeral zon en blauwe hemel, en we vertrekken opnieuw vanaf het hotel. Ditmaal gaat de wandeling naar Altenmarkt. Het blijkt hét winkelstadje van de omgeving te zijn. Na de ontspannende wandeling in de sneeuw, zijn we de drukte van zo'n stadje niet meer gewend. Vlak aan de kerk vinden we ons restaurant "Markterwirt Hotel Schneider". Nadien zien we dat de weg naar de kerk is afgesloten door een begrafenis. Even zoeken naar de terugweg en we zitten weer in de sneeuw. Voor donker zijn we terug in Flachau.

Afgelegde weg : 15,362 km in 21.044 stappen.

Vanavond eten de skiërs wat vroeger, want ze willen gaan kijken naar de slalom-wereldkampioenschappen voor dames. Terwijl zij in de kou van het spektakel genieten, spelen wij in de bar bingo.

Woensdag 15 januari : dag 5
De wandelaars vertrekken vanaf het hotel zodoende kan Jef de skiers naar  Flachauwinkl brengen. Eerst maken we een omtrekkende beweging rond Flachau om dan richting Wagrain te gaan. In Moadörfl steken we de baan over, passeren een grote houtzagerij en beginnen aan een langzame klim. We zitten hier op een zuidhelling en alle sneeuw is bijna verdwenen, we wandelen gewoon in het gras. Onderweg tracteert René voor zijn verjaardag ! Zo komen we aan Schloss Höch, een 800 jaar oud renaissancekasteel. Hier glijdt Simonne uit op een ijsplek en houdt er een afgescheurde pees aan de ringvinger aan over !

Terug naar beneden en zoeken we in Reitdorf tevergeefs iets om te eten. We stappen dan maar verder door en gaan iets eten in de "Dampfkessl" beneden aan een skipiste naast Space Jet 1. Hier kan je heerlijk op het terras in de zon zitten; het is er heel druk, maar de bediening verloopt heel vlot. Nadien gaat ieder op zich terug naar het hotel, of naar de winkel of ...

Afgelegde weg : 9,155 km in 12.542 stappen.

Na alweer een lekker avondmaal hebben we een rustige avond.

Donderdag 16 januari : dag 6
Terwijl de skiërs op de plaatselijke pistes blijven, rijden wij naar Salzburg. Na het bemachtigen van kleine plannetjes gaat iedereen zijn eigen weg. We starten dan aan de Mirabellgarten. In de winter is een deel van de tuin afgesloten. Aan de overzijde van de Salzach ligt de Altstadt. Ze wordt gedomineerd door de Middeleeuwse vesting Hohensalzburg, gelegen op een heuvel van 120 m boven de stad. In de Altstadt zijn gezellige winkelstraatjes en in de Getreidegasse vinden we het geboortehuis van Mozart.

Hoogtepunt is echter de Dom : de eerste basiliek werd in 774 voltooid in Romaanse stijl, doch deze brandde af in 1598 en werd vervangen door de huidige barokkerk uit 1611. De 71 m hoge koepel werd in de 2de W.O. door een vliegtuigbom getroffen, en de restauratie was in 1959 voltooid.
We verzamelen terug aan de overzijde van de Salzach, waar Jef 90 € moet betalen omdat onze parkeerplaats voor een kwartiertje niet op voorhand gereserveerd was!

Vanavond nog een quiz verwerken, met mooie prijzen te winnen.

Vrijdag 17 januari : dag 7

Onze laatste dag hier, en alweer volop zon. Nu rijdt de Jef ons naar Wagrain, waar wij de wandelweg opzoeken. Eerst door straatjes en smalle paadjes, maar dra zijn we aan de rand van 't bos. Daar volgen we de kronkels van de Schwaighofbach. Het licht stromend waterke flirt er met het ijs, wat prachtige zichten oplevert.

We zijn nu op een smal weggetje uitgesleten in de sneeuw. Hier liggen de loipes voor de langlaufers er zeer goed bij, maar ja, 't is bijna voorbij. Onderweg nemen we een drankpauze in Schwaighof, waarna we verder wandelen richting Flachau. Eten doen we weer in de "Dampfkessel". Sommigen trekken nadien nog naar boven, om de skiërs op te zoeken, anderen doen nog wat laatste aankopen.

Afgelegde weg : 9,279 km in 12.711 stappen.

Vanavond wordt aan alle deelnemers een aperitief aangeboden, terwijl Monique de nodige dankwoorden tot ons richt. Daarna uitgebreid avondeten, inpakken en bedje in.

Zaterdag 18 januari : dag 8

Geloof het of niet, maar we staan op met sneeuw. Als dat niet goed getimed is: een hele week zon, en bij vertrek sneeuw !!!

De terugreis naar België verloopt zonder noemenswaardige problemen; aan de andere kant van de autostrade is het een ander verhaal. Naast de obligatoire stops pikken we Chantal weer op aan de luchthaven van Frankfurt. Het loopt al tegen 21 uur als we Wommelgem bereiken.

We tekenen allemaal voor een herhaling volgend jaar.

Verslag skiërs - door Jan Van Gorp

13 skiërs: Monique, Annie, Veerle, Bernadette, Mireille, Eddy, Nick, Rik, Fred, Luc, Roel, Gust, Jan.

DAG 1 - ZO 12/01: Skipas kopen, € 266 voor 6 dagen, ski's huren.  Mooi weer met lichte sluierwolken, maar zeer druk want lokale Oostenrijkers komen ook skiën.
Onze eerste lift is de ACHTERJET die we rond 10 uur nemen. We skiën de ganse dag op de pistes van FLACHAU en WAGRAIN op zeer goede sneeuw. De après-ski is in het hotel.

DAG 2 - MA 13/01: We starten om 9 uur opnieuw aan de ACHTERJET, gevolgd door de SPACEJET3. Vanaf de GRIESENKARECK (1991 m) dalen we af langs piste 17 richting G-LINK. Ongeveer halfweg de piste stoppen we op een vlak stuk en Rik komt als voorlaatste aan, probeert achter de stilstaande collega's door te skiën, maar vergist zich in snelheid en ruimte en duikt over een oranje afsluitingsnet een kleine afgrond in. Hij tuimelt enkele keren over kop en we vrezen het ergste ! Maar Rik is een taaie, er ligt veel zachte diepsneeuw en hij beweegt onmiddellijk; hij is niet gevaarlijk gewond. Fred duikt de helling af en helpt Rik naar boven, een lastige klim door de diepsneeuw. Rik is een beetje geschrokken maar is er goed vanaf gekomen; samen skiën we verder.

We nemen de G-LINK over de vallei naar het WAGRAIN skigebied. Boven op de SONNTAGSKOGEL wordt Bernadette onderuit geskied. Een skiër raakt haar langs achter en ze valt achterover op haar staartbeen, met veel pijn tot gevolg. We helpen haar uit haar ski's en ze besluit om een half uurtje in de koude sneeuw te blijven liggen zodat de pijn vermindert. Ondertussen doet de rest van de groep een afdaling. Later die voormiddag spelen we Nick kwijt door een kleine miscommunicatie, maar Nick kent het gebied en geraakt wel terug aan het hotel. Op de terugweg naar FLACHAU gaat Mireille spectaculair onderuit op piste 3; ze maakt tijdens de val zelfs een volledige koprol ! Het is de dertiende vandaag, en blijkbaar wel een ongeluksdag.

Maar we genieten allemaal opnieuw van de après-ski in het hotel, en s 'avonds is er de quiz van de Paul !!!

DAG 3 - DI 14/01: We starten met 9 skiërs en willen van FLACHAU tot in ALPENDORF skiën, dat is het verste punt in westelijke richting dat we kunnen skiën. ALPENDORF ligt in het skigebied van ST.JOHANN; we moeten even zoeken naar afdaling nr. 36 naar ALPENDORF, waar we in een kleine gezellige hut lunchen, de GUT BERG STADL. We vertrekken op tijd terug want weten niet hoeveel tijd we nodig hebben om in FLACHAU te geraken; maar het skiën en de verbindingen verlopen vlot en we zijn rond halfvier terug aan de ACHTERJET, waar we après-ski houden. 's Avonds is er bingo in het hotel, maar met 6 skiërs gaan we naar de DAMES NACHT SLALOM, onderdeel van de SKI WORLD CUP voor dames. Petra uit Slovakije wint de wedstrijd.

DAG 4 - WO 15/01: Met 10 skiërs rijden we met Jef z'n bus naar FLACHAUWINKL, en nemen verschillende liften tot boven aan de MOOSKOPF op 1980 m hoogte. De pistes zijn breed, niet te stijl, met goede sneeuw, maar het is ZEER warm. Op de middag 14°C !! We dalen langs brede boulevards tot KLEINARL. Net voor de middag rijden we met een shuttlebus naar het ZAUCHENSEE gebied. We lunchen samen in de GAMSKOGELHUTTE op bijna 2000 m hoogte. Rond kwart na twee keren we terug via de ROSSKOPFBAHN en skiën naar het vertrekpunt. Shuttle terug naar FLACHAUWINKL waar Jef is blijven wachten; hij is verbaasd over onze vroege terugkeer maar we zijn allemaal te warm gekleed voor dit zonnige weer en hebben er genoeg van. De après-ski is in de RODELALM tezamen met een deel van de wandelaars.

DAG 5 - DO 16/01: Een klassieke start via de ACHTERJET met 8 skiërs. Eens boven zoeken we piste 12 die we nog niet genomen hebben; een brede boulevard, hard maar met voldoende grip en zalig om te skiën; iedereen geniet ! Met de lift ROTE 8er WAGRAIN gaan we verder naar de TOP OF SNOW op 1980 m. En dan opnieuw de G-LINK richting WAGRAIN. We drinken een koffie (of iets anders) in de GERNKOGELALM. Verder via de blauwe afdaling 36 naar ALPENDORF, waar we lunchen in de GUT BERG STADL; dezelfde hut waar we dinsdag ook gestopt zijn. Tijdens de terugkeer naar FLACHAU splitst de groep: een deel skiet tot het dalstation van de FLYING MOZART; de overigen nemen het tussenstation naar de top. Via de ondertussen vertrouwde pistes 3 en 4 skiën we naar het dal. De après-ski is opnieuw in de RODELALM, die we voor ons alleen hebben. Tijdens het hoogseizoen zal het hier wel drukker worden.

DAG 6 - VR 17/01: Vandaag vertrekken we met 10 skiërs: Monique, Veerle, Bernadette, Mireille, Luc, Eddy, Annie, Roel, Gust en Jan. We zoeken pistes die we nog niet gereden hebben. Via 3 en 7 skiën we naar de lift SPACEJET3. Dan opnieuw piste 12 naar de lift ROTE8er. De meeste afdalingen hebben we gedaan, dus gaan we richting G-LINK en WAGRAIN.

We stoppen in de GRAFENBERG ALM voor koffie. Tijdens de afdaling van piste 21 wordt Luc onderuit geskied; zijn bril is kapot en zijn neus beschadigd. Na een lekkere lunch in BERGGASTHOF HOLLENSTEIN splitst de groep in 2: Veerle, Bernadette en Gust blijven skiën in het WAGRAIN gebied; de rest vertrekt richting FLACHAU via de G-LINK en FLYING MOZART. Aan het bovenstation van de ACHTERJET hebben we afgesproken in de BIRKENHAHNALM met een deel van de wandelaars. Onze skivakantie zit erop !!!

Een ganse week mooi weer en goede sneeuw, meer hadden we niet nodig.

Nog enkele fotos' (dankzij Annie)

Wandelvakantie SÖLL van 31.05 t/m 07.06.2019

Vrijdag 31 mei
Iedereen is op tijd aan het vertrek en zo zijn we om 5u15 vertrokken aan het rondpunt in Wommelgem. Na een rit met weinig files zijn we om iets na 17 uur aan hotel Alpenpanorama, waar Jos en Simonne ons staan op te wachten.
Het is zwaar bewolkt en maar frisjes bij zo'n 15°.
Na de verdeling van de kamers gaan we om 19u15 aan tafel.

Söll ligt op 700 m en ligt tussen adembenemende toppen van de Wilder Kaiser en de Hohe Salve.
Uitzicht vanuit ons hotel Alpenpanorama op de Hohe Salve

Onze reisleiders en gidsen Jos en Simonne

Zaterdag 01 juni

Vandaag houden we het kalm en rijden met de bus naar Ellmau waar we de Bergdokterrunde afwandelen langs het doktershuis. Onze eerste stop is bij een likeurstokerij waar we de traditionele schnaps kunnen proeven (een perfect drankje om op te warmen op een koude dag!!!)  De middagstop maken we in Gasthof Ellmauer Hof en dan wandelen we verder tot in Going en vandaar terug naar Ellmau. Onderweg verlaten Paul, Ria en Leo ons om nog de Wochenbrunneralm op 1085 m te bezoeken.

We hebben al een temperatuur van 22° en de zon is van de partij.

Zondag 02 juni

Vandaag wandelen we met 2 groepen : één groep vertrekt vanuit het hotel om de Schattseitweg, die duchtig op en af gaat, naar Scheffau af te wandelen. Middagstop houden we in Gasthof Weberbauer in Scheffau. De terugweg maken we langs de Sunnseitweg. Het is nu al flink warm geworden bij 26° en volop zon. Er worden 21.412 stappen, goed voor 15,61 km, afgelegd. 's Avonds wordt ons een lekker Italiaans buffet voorgeschoteld.

de 2de groep met Paul, Ria, Leo, Rita, Bernadette en Monique beklimmen de Hohe Salve - 1.829m

Maandag 03 juni
Vandaag splitsen we terug in 2 groepen.  Paul, Ria en Leo worden door de bus in Ellmau afgezet om opnieuw de Wochenbrunneralm en een nog een hoger gelegen hut te bereiken.

Mitje gaat op haar eentje Ellmau bezoeken. De anderen rijden naar Hopfgarten en wandelen vandaar naar Itter, waar we in het openluchtzwembad een pauze houden. Vandaar gaat het terug naar Söll. Door de hevige warmte (29° !!!) en doordat de weg veel in de volle zon verloopt wordt het voor enkelen te veel en wordt onze chauffeur Wim ter hulp geroepen. We hebben 17.661 stappen gemaakt goed voor 12,892 km.

Dindag 4 juni

De bus zet ons in het centrum van Scheffau af en van daaruit wandelen we naar de Hintersteinersee op 882m gelegen. Een deel neemt het plaatselijke toeristenbusje en we ontmoeten elkaar in Cafe Seestüberl. Gezamenlijk wandelen we dan langs de noordkant van het meer naar Jausenstation Goingstätt waar 2 huislama's ons verwelkomen. We splitsen ons weer en een deel keert terug via de noordoever, de anderen nemen het wandelpad langs de zuidoever. Hier splitsen we weer : Paul en Co gaan rechtstreeks naar Söll. De anderen gaan verder naar de bushalte waar de meesten de bus terug nemen. 7 diehards keren te voet terug naar Scheffau en passeren de mooie Rehbachklamm. Deze laatsten maakten 22.069 stappen over 16,11 km. We mochten weer van een schitterend weertje genieten met 29°!! In het hotel mogen we vanavond van een Tiroler Bauernbuffet proeven.

Woensdag 5 juni
Doordat de temperatuur nog gaat stijgen ( we bereiken de 34° !) besluiten we om vandaag met de bus naar Innsbruck te rijden. We bezoeken o.a. de prachtige Hofkirche en sommigen maken er een shoppingdag van.
Paul, Ria en Leo gaan richting Pölvenkreuz en Mittagskogel (+/- 1600 m)

Donderdag 06 juni

We vertrekken vanuit het hotel eerst langs een deel van Söller Goldrund en dan verder langs de Sunnseitweg richting Hotel Hochfelzer en het Agerhof. Bij het laatste haken een deel af en blijven op het terras, dat speciaal voor ons werd geopend, van een frisse pint genieten.
De anderen gaan verder naar de Lengaukapelle en het Alpengasthaus Stallhausl.
Er werd een onweersdreiging aangekondigd maar het is de hele dag droog en zwoel gebleven !

In het hotel wacht niet enkel een Galadiner met 7 gangen op ons maar ook een optreden van de "Antwerpse K3" met hun liedje "Alle kleuren" in de nieuwe versie.

Antwerpse Versie liedje : Alle kleuren - K3
Ref :Van Antwerpen tot in Oostenrijk
         van op de boerentoren tot in d'Alpen
         van Alpenpanorama tot in Söll
         wij stappen zoveel beter als we samen zijn
1) Simonne en Jos, de Wim aan 't stuur
     allen samen weg op 't avontuur
Ref :
2) De hoogste top, het laagste dal
     zo wagen wij, ons echt wel overal
3) Allez Herman, kom erbij
    dat maakt ons, als K3 oh zo blij
Ref :

Vrijdag 07 juni

Vandaag hebben we spijtig genoeg de terugreis maar ook 2 jarigen : Bernadette en Monique
Om kwart voor 7 bus inladen, 7 ontbijten en vertrek om 8 uur.
We zijn rond 20u50 in Antwerpen.
We kunnen terugblikken op een fantastische week, prachtig weer, excellent hotel.