Wintervakantie - Aich - Schladming 03 t/m 10 februari 2024 - Hotel Bärenwirt

Zaterdag 3 februari : dag 1

Gelukkig geen regen bij het inladen van de bus op een ontiegelijk vroeg uur, maar alle 33 deelnemers hebben hun goed humeur meegebracht. Onderweg toch wat regen, maar geen oponthoud door het protest van de boeren. In Duitsland houden we onze eerste stop in Rasthof Fernthal. In Montabauer neemt "onze" Jef het stuur over voor de rest van de week.

Middagmalen doen we in Rasthof Aurach. Rond Munchen filegolven of harmonica-file; komt op hetzelfde neer: we kunnen niet doorrijden. Nog een laatste stop in Rasthof Irschenberg omdat Jef in orde moet blijven met zijn rij- en rusttijden. Het laatste stuk wordt er een van meer aanschuiven dan rijden wegens werken aan enkele opeenvolgende tunnels. Eindelijk komen we in Radstadt waar we het Enntal volgen over Schladming tot Aich. Het is reeds 19.55 uur bij aankomst aan hotel Bärenwirt. Kamersleutel en direct eten. Er is een apart gezellig zaaltje voor ons, lekker eten, en vriendelijk personeel.

Tijd om ons bedje op te zoeken.

Zondag 4 februari : dag 2

Na een uitgebreid ontbijt zijn we klaar om aan onze activiteiten te beginnen. 7 Skiërs trekken naar de pistes en de wandelaars onderwerpen zich aan de leiding van Marcel. Onze eerste blikvanger zijn 2 paarden, volledig gemaakt uit hoefijzers

Nu zien we pas hoe groen alles is. De skipistes zijn bijna de enige plaatsen die wit zien. Volgende blikvanger: een geïmproviseerde kapel in de wei. Iets verder komen er enkele flessen boven… In het hotel houden we onze middagpauze, waarna we weer op stap gaan – in de zon, want die paar druppeltjes regen van deze morgen zijn al lang vergeten. Echt geen wintertemperaturen, we zijn allemaal te warm aangekleed.

Vanavond aperitief in het biljartzaaltje, doch het is er veel te lawaaierig

Maandag 5 februari : dag 3

Blauwe hemel bij het opstaan. Iedereen heeft er zin in: 8 skiërs nemen de skibus vlak voor het hotel en de wandelaars worden door Jef naar Schladming gereden. Onder een schitterende zon stappen we even tussen de huizen om aan de Enns uit te komen. Even volgen, oversteken en draaien om verder richting Aich te stappen. Het blijkt moeilijk om de panoramaweg te zoeken. Aan een boerderij met alpaca's hebben we even de luxe van een bospaadje. Met zulk mooi weer, zijn er natuurlijk geen geruimde winterwandelwegen door de velden, dus klimmen we langs de baan naar Birnberg, waarna de afdaling naar Haus kan beginnen. Een stuk is afgesloten voor het autoverkeer omdat een storm de bomen met stenen en al van de helling heeft gerukt. Men is reeds met de opruimingswerken begonnen, doch de baan ligt nog bezaaid met takken en stenen.

In Haus vinden we in hotel Stenitzer plaats voor onze lunchpauze. Nadien komt Jef 8 vermoeide wandelaars oppikken en de rest wandelt terug naar Aich.

Vanavond is Marcel veilingmeester van Sotheby's. De luidste lachsalvo's weerklinken bij de veiling van een rood slipje met rits…

Dinsdag 6 februari : dag 4

Om 09.30u vertrekt onze bus met een grote groep wandelaars en Jef aan het stuur, richting Kulm - Dachstein, een deelgemeente van Ramsau, op 1082 m hoogte.

Na een steile klim met pittige haarspeldbochten, Jef voelt zich in zijn nopjes en weet te zeggen dat je dan pas voelt dat je een buschauffeur bent (!), komen we aan om 10.20u.

Bij aanvang van de wandeling moeten we toch onmiddellijk de 'ijzerkes' ofte 'spikes' aanbinden. Ward moet echter op de stappen terugkeren; het hoogteverschil is de boosdoener. Geen risico nemen. In het goede gezelschap van Jan maken zij er toch een aangename dag van.

We merken dat er veel loipes zijn en moeten goed opletten waar we stappen om deze niet te beschadigen. Deze buurt heeft vele oefenpistes voor langlaufers. Regelmatig wordt ons toegeroepen dat we daar niks verloren zijn! Zelfs een overijverige politieagent maant ons aan andere wandelpaden op te zoeken. Deze waren echter niet duidelijk bewegwijzerd, wat we niet gewoon zijn van de Oostenrijkers.

Een sanitaire stop vinden was niet evident; bij Gästehaus Hermann (appartementen) was 1 (!) toilet beschikbaar dat gratis mocht gebruikt worden. Iets eten/ drinken was daar niet mogelijk. Na nog wat verder wandelen door aangetrapte en soms smeltende sneeuw én loipes vermijdend, kwamen we rond 13.30u aan bij Gasthof Stocker waar we dorst en honger konden stillen. We hadden 10 km in de kuiten, wat voor de meesten voldoende was, en na wijs besluit van Marcel, onze wandellei(lij)der, kwam Jef ons daar ophalen mét Ward en Jan in zijn gezelschap. In Schladming is een groepje van 10 uitgestapt om wat sfeer op te snuiven die er niet echt was. Zij zouden met de trein naar Aich terugkeren. Doch door allerlei omstandigheden, werd uiteindelijk Jef gecontacteerd om hen op te halen aan het station van Schladming.

Zij waren nog mooi op tijd in 't hotel om den apéro niet te missen!

Voor vanavond heeft Paul een quiz voorbereid. We breken ons hoofd over allerlei groenten en fruit.

Woensdag 7 februari : dag 5

Ward en Marijke, Jan en Nicole laten Filzmoos aan zich voorbij gaan en nemen de trein naar Schladming. Daar de kabelbaan Planai genomen tot het bergstation op 1830m.
Heerlijk in 't zonnetje een terrasje gedaan en skisfeer opgesnoven. Mooi die kleuters te zien bewegen op de kleine latjes, vlotjes naar beneden in pizzapuntjes! Na een lichte lunch in Schladming deden zij de wandeling terug tot aan Hauser Kaibling en vervolgens met de skibus naar het hotel.

Vandaag staat Filzmoos op het programma van de wandelaars. De Jef rijdt ons over Ramsau waar beduidend meer sneeuw ligt dan in het Ennstal. Veel langlaufers ook. We dalen terug een beetje en komen in Filzmoos waar het ook sneeuwvrij is. Onder leiding van Marcel wordt er geklommen.

De 55 plussers vieren Valentijn op 7 februari.
Vanavond haalt het hotelpersoneel opgelucht adem omdat er geen extra activiteiten zijn van die luidruchtige groep, en zij op tijd de tafels kunnen dekken voor morgenvroeg.

Donderdag 8 februari : dag 6

Deze wandeling gaat weer van start om 09.30u. Langs de rivier Enns gaat het richting Pruggern. De groep krijgt het gezelschap van skiërs Monique en Annie die het té bewolkt vinden om op de latten te staan. Doch langzaam maar zeker komt 'Laura' tevoorschijn en al snel worden de jassen geopend of uitgedaan. Fijne wandelwegeltjes, met af en toe wat bevroren sneeuw, daar zijn spikes en stokken een goede hulp voor.

Ondertussen is het 11u wat steevast een 'pitsstop' betekent, insiders weten daar meer over. De middagpauze was een andere zaak, nergens onderweg iets te vinden, zelfs geen toilet. We waren in Michaelerberg aangekomen vanwaar Annie en Suzy besloten om met de trein terug naar Aich te sporen. Geen toilet?... dan maar in open air, achter een schuurtje of naast een klaterend beekje het overtollige water lozen. Monique A. had de primeur om in een kasteel het toilet te mogen gebruiken! 13.00u Voorbij en nog niets gegeten of gedronken tenzij een energiereep en water.

Eindelijk… in Stein bij Café-Imbiss 'zum Krotzstoa', werden we héél warm en vriendelijk ontvangen. De bediening, waarschijnlijk een plaatselijke vaste, schone, stamgaste, was top. Op het menu: pizza salami, pizza diabolo, pizza van het huis. Pizzapunten konden naar keuze verdeeld worden mét een frisse pint of frisdrank. Jef onze toffe chauffeur, was weer bereid ons te komen halen. Een fijne wandeldag eindigde om 16.00u aan 't hotel. Maria & François, Maria & René en Mira hadden samen een dagje uit.

Vanavond is er bingo met talrijke prijzen.

Vrijdag 9 februari : dag 7

De laatste vakantiedag ziet er weer schitterend uit: een stralende zon in een blauwe hemel.De laatste wandeldag werd ingezet met vertrek bus 09.30u richting Niederöblarn. Onderweg hadden kwamen we voorbij het plaatselijke vliegveldje met landing en lawaai van een mooie blauwe helikopter. Het wandelen naast rivier Enns, met snoeiwerk van enkele bomen en struiken, was rustgevend en zelfs voor één enkel persoon inspirerend om te 'oefenen' voor een toekomstig huwelijksaanzoek?

De middagpauze rond 12.45u, na zo'n 8 km, werd genomen in Gasthof 'zum Grimmingtor' alwaar de tafels netjes gedekt stonden. Marcel en Peter hadden dit 's morgens reeds gereserveerd bij de vriendelijke dame van het Gasthof. Een namiddagwandeling vonden de meesten niet meer nodig. Rustig een wellnesske doen, koffer inpakken, napraten over een fijne week, … kortom, het heeft iedereen toch wel deugd gedaan, deze vakantieweek!

De opbrengst van de veiling zorgt vandaag voor een aperitief. Terwijl van het geestrijke vocht wordt genoten dankt Monique de Jef, Marcel en Paul, maar ook het personeel die steeds even vriendelijk waren. De cheffin is in haar nopjes wanneer ze een kristallen Antwerps handje ontvangt.

Iedereen is tevreden over het lekkere eten, en zeker over het dessertenbuffet (er is dan ook veel gesnoept).

Zaterdag 10 februari : dag 8

Iets vroeger opstaan, want om 8 uur vertrekken we huiswaarts. De cheffin komt in de bus afscheid nemen. Oponthoud aan de tunnels en vertraging rond Munchen, maar voor de rest kunnen we doorrijden, zodat we even voor 22 uur aan de parking in Wommelgem aankomen, waar de meesten afscheid nemen. De rest rijdt verder naar het Kiel. En ja, dat zijn we niet meer gewoon: regen voor onze welkom in België.

Foto's Skiers

Fiets- en wandelmidweek in Walcheren: van 25 tot 29 september 2023.

Na enkele annulaties zijn we nog met 31 deelnemers die er zin in hebben om na een corona-periode terug van een midweek te genieten.

8 en 2 fietsers, 15 wandelaars en anderen die varieerden tussen fietsen, wandelen en genieten.

Het Zuiderduin Beachhotel viel best mee, zowel van de kamers, de vriendelijkheid en de maaltijden. En wat we zeer op prijs stelden: de zon was van de partij, zodat het landschap er eens zo mooi uitzag. Sommigen waren reeds vanaf zondag gekomen, zodat ze de 101 trappen over het duin konden beklimmen om aan de strandzijde ervan op het terras van de Beachbar (ook van het hotel) van de zee en een drankje te genieten.

Op maandag was iedereen present, en werd er in de namiddag een wandelingetje gedaan rond de Westkapelse kreek, om te eindigen op het strand en in … juist ja, in de Beachbar.

Andere dagen werd er ook richting Veere gewandeld, langs de wondermooie Veerse Watergang, of naar het polderdorp Meliskerke, of naar het drukke Zoutelande.

Altijd met goed weer, zei het dat op donderdag de wind een beetje strakker waaide.

Vrijdag was afscheid na een geslaagde actieve week, door een mooie streek, met mooi weer. En zie: op de terugreis regent het. Wie had er zoveel eitjes naar de arme Claren gedaan? Of hebben ze hierboven een boontje voor de actieve 55+?

Maria

Bedankt aan Marcel, Maria en François

Mayrhofen - Zillertal : 10 t/m 17 juni 2023

Een voltreffer ! Hier komen we nog voor een 3e keer terug.

Schitterend hotel, schitterend ontbijtbuffet, uitgebreid avondeten, iedereen verwonderd over de kamers, de tuin met zwemvijver, binnenzwembad met whirlpool, 4 sauna's en ga zo verder

Zaterdag 10 juni 2023

27 deelnemers hebben er zin in nl. Monique A, Leo, Bernadette, Ronny, Veerle, Roel en Marijke, Paul en Ria, Peter en Vera, Louis en Brigitte, Eddy en Vera, Willem en Hilda, Jan en Nicole, Marcel en Suzy, Eddy en Marijke, Monique D, Greet, Linda en Nelly.
En gelukkig is ons madame Arabelle ook dit jaar aanwezig zodat we onze drankjes kunnen bestellen

Onze chauffeur voor de hele week is John, nen Hollander.

De rit verloopt heel vlot en rond 18u00 komen we aan ons hotel Neuhaus. Valiezen uitpakken, eten en slapen want morgen is onze 1ste wandeling.

Zondag 11 juni - eerste wandeling

Voor de wandeling van vandaag is ZELL am ZILLER ons doel. We starten om 9.00 uur en Marcel plant de wandeling niet vlak naast de Ziller, maar gedeeltelijk langs de bosrand aan de bergwand.

Het is warm (24°C) maar de wandeling is niet moeilijk. In Zell lunchen we bij de familie GREDLER, een Café Konditorei

Bij de terugkeer wandelen we in groep tot in Ramsau en stoppen voor een drink bij Resto Sonnengartl.

Sommigen keren langs de rivier terug en kunnen genieten van enkele kunstwerken, anderen nemen er nog een kleine helling bij. Nadien genieten we van ons 4-sterren hotel, ofwel in het water of op het terras met een drankje.

Maandag 12 juni

Twee gehuurde minibussen brengen ons van hotel Neuhaus naar de GRUNE WAND in het STILLUPTAL.

Een doodlopend dal met bovenop de kam de grens met Italië. De wanden van het dal zijn begroeid met mooie groene planten; de naam spreekt voor zich. We wandelen stroomafwaarts langs de rechteroever van de STILLUP BACH. Het wandelpad is recent aangelegd en heel comfortabel om op te wandelen.

Roel en Marijke doen het echt op hun gemakske, maar de groep wacht geregeld om hen te laten bijkomen. De watervallen links en rechts zijn minstens 100 meter hoog en werkelijk adembenemend. Rond 12:30 u komen we aan in de WASSERFALLHUTTE waar we lunchen.

Na de lunch neemt een deel van onze groep de bus naar beneden, de rest wandelt door het dal naar beneden. Het eerste gedeelte langs een centrale asfaltweg, waar ook vervelende auto's ons stoorden; maar nadien gingen we door een bosweg naar beneden. Greet krijgt het moeilijk op deze "steig". We assisteren haar met 3 sterke mannen en komen rond 16 u beneden aan het dal.

Nog even doorbijten en rond 17 uur komen we aan in het hotel.

Dinsdag 13 juni

Een wandeling hoog in de bergen is altijd een beetje avontuur, je weet nooit op voorhand wat de wandeling ons zal brengen. Daarom nemen we de PENKENBAHN naar een hoogte van 1850 m; Marcel heeft opnieuw een route uitgestippeld.

Langs de Panorama Trail stappen we naar de Penkenjoch op 2095 m. Daar houden we halt voor een drankje in de Granatalm. Ondertussen bezoekt een deel van onze groep de Granatkapelle, een stijlvolle en recent gebouwde kapel als aandenken aan de heilige Engelbert Kolland, een fransiskaner.

Langs route 57/55 stappen we richting Vorderlanersbach, altijd dalend. Eerst op een grindweg, nadien door een bos. Onderweg zijn er geen hutten of café's, daarom spreekt iedereen zijn eigen watervoorraad aan, en eet een appel of een koek als lunch. We zijn opnieuw bezorgd om Greet, ze loopt erg scheef; we nemen haar rugzak over zodat ze minder gewicht moet meezeulen. Beneden in Vorderlanersbach is een ijsje uit de lokale supermarkt onze beloning voor de zware inspanning.

John pikt ons op met de Verhoeven bus en rond 16:30 u kunnen we zwemmen in de prachtige zwemvijver van hotel Neuhaus. Het mooiste aan deze wandeling waren de prachtige vergezichten waar we met zijn allen van genoten hebben: een adembenemend zicht op het Stilluptal en op de Tuxer gletscher in het Tuxer dal. Onze wereld is ongelooflijk mooi, daar moeten we respect voor hebben. Laten we als Sodipa vereniging aan elkaar beloven dat we ons uiterste best zullen doen om de aarde verder te vrijwaren van pollutie en zullen helpen om die zorgwekkende opwarming van de planeet te voorkomen.

Woensdag 14 juni

Vandaag gaan we op zoek naar de Teufelsbrücke; een missie die vorig jaar mislukt is. Maar opnieuw weet Marcel de weg. We starten om 9:30 u langs de Ziller richting Finkenberg. Hogerop wandelen we op een moeilijker pad langs de Tuxer Bach, een riviertje met een enorm groot verval. We bezoeken een mooi onderhouden kerkhof met kapel en prachtig glasraam.

We komen een kinderjuf met enkele kleintje tegen.  Na 2 uur wandelen vinden we de Teufelsbrücke en genieten van het zicht op de diepe kloof onder ons.

Marcel zoekt ter plaatse naar een eetgelegenheid maar de meerderheid van de wandelaars wil het pad volgen naar Finkenberg Dorf. Daar is spijtig genoeg niks te vinden. De groep valt vanaf dan uiteen in verschillende groepjes; ieder volgt zijn eigen route.

Marcel, Peter en Leo zoeken en vinden een toegang tot de Schlucht en dalen af langs een steil pad. Tijdens een onoplettend moment valt Marcel ongelukkig op zijn gezicht; het is veel ernstiger dan eerst gedacht en Marcel word per taxi naar het lokale hospitaal gebracht; de neus is gebroken en de ondertanden steken door de lip. We hadden ons het einde van de wandeling anders voorgesteld. Maar terug in het hotel genieten we van het apéro moment en van het heerlijke uitgebreide diner.

Donderdag 15 juni

Heel terecht neemt Marcel vandaag een recupdag; rusten tijdens een genezingsproces is heel belangrijk. Peter en Jan leiden de wandeling van vandaag.  Van het hotel wandelen we naar de oostzijde van het Zillertal waar route 11 start richting Ramsau. Langs de bosrand wandelen we via Hollenzen en Schweinberg tot aan de splitsing met route 51. Deze route stijgt ongeveer 200 m en brengt ons tot in Ramsau.

Onderweg stoppen we aan een speelplaats voor kinderen. John vindt daar een smartphone en Vera en Veerle trachten de eigenaar van het toestel op te sporen. Wanneer dat niet lukt laten ze een briefje achter op de vindplaats met contactgegevens. Onderweg naar Zell contacteert de eigenaar Vera; er wordt afgesproken in Zell am Ziller.

In de deelgemeente Hainzenberg steken we enkele bergweides over wat niet makkelijk is; verderop in onze afdaling houden we halt aan een kleine Lourdesgrot. Rond kwart voor twee zetten we ons, moe maar voldaan, in de comfortabele stoelen van de Konditorei Gredler.

De eigenaar van de smartphone komt langs en geeft als "dank u" een lekkere fles obstler. Rond kwart voor drie vertrekken we te voet langs de Ziller naar Ramsau. Onderweg haakt een deel van onze groep af en wandelt verder langs de linkeroever te voet naar Mayrhofen. De rest neemt in Ramsau de trein tot eindbestemming. In hotel Neuhaus kunnen liefhebbers nog genieten van een stukje gebak. Enkele Sodipa leden gaan zwemmen in de mooie zwemvijver; daar vinden we ook Marcel en Suzy, Ward en Marijke en Linda en Nelly. Marijke heeft al enkele dagen een darminfectie en moet antibiotica nemen.

Vrijdag 16 juni

Vandaag geen wandeling maar een boottocht: op de Achensee. We vertrekken om 10 uur met de Verhoeven bus; de boottocht is pas om 12:30 u dus hebben we tijd voor een wandeling, een lekkere kop koffie of het bewonderen van enkele stoere sportwagens.

Het water in de Achensee is glashelder. Van vertrekplaats Pertisau gaat het via Gaisalm naar Scholastika; rond 14:00 uur komen we terug aan in Pertisau. Het mooie weer nodigt uit tot een lokale wandeling, maar 7 wandelaars gaan te voet naar het station in Maurach waar de bus hen kan oppikken.

De bus vertrekt stipt om 15:00 uur in Pertisau en pikt 15 minuten later de overige wandelaars op.

We genieten in het hotel van een lekkere apero aangeboden door Sodipa. Een klein geschenk wordt aangeboden aan onze voorzitster Monique als dank voor haar belangeloze inzet voor onze vereniging. Zoals de voorbije avonden dineren we om 19 uur. Monique geeft een korte briefing voor het vertrek en we voorzien nog een presentje voor onze geweldige chauffeur John. Het wordt tijd om onze koffers te pakken !

Zaterdag 17 juni - afscheid van hotel

Na het ontbijtbuffet vertrekken we om 8u00 richting België

we genieten van de fles obstler geschonken door de eigenaar van de smartphone.
Nog enkele foto's van het schitterend hotel

Bedankt : Marcel, Peter en Jan (alsmede voor je bovenstaand verslag)

Wintervakantie - Söll 21 t/m 28 januari 2023 - Hotel Alpenpanorama

Dag 1 - zaterdag : 25 deelnemers zijn present op de 2 opstapplaatsen - Emiel Vloorsstraat Kiel en rond punt van Wommelgem. Spijtig genoeg hebben Simonne, Jos, Laurent, Lisette en Luc moeten forfait geven. Wij wensen hen beterschap.

05u00 : verrassing !! Onze Jef is onze vaste chauffeur - iedereen tevreden.
05u15 : iedereen staat klaar om te vertrekken. Robin rijdt het eerste gedeelte en nadien Jef. Iedereen heeft een lunchpakket bij zich zodat we enkel moeten stoppen om plaspauze te houden en natuurlijk om de rust-en rijtijden van de chauffeur te eerbiedigen. In tussentijd is het beginnen te regenen en/of sneeuwen. Geen files zodat we reeds rond 18u15 aan het hotel aankomen. Sleutel van de kamer in ontvangst nemen en avondmaal.

Dag 2 : Op zondag een verkenningswandeling vanaf hotel Alpenpanorama lichtjes bergaf via de geprepareerde winterwandelweg. Onderweg veel sneeuwpret bij de jeugd die met hun ijsstoel bergafwaarts glijden. Verder westwaarts terug omhoog door een stukje bos en voorbij Hochfilzer naar Gasthof Alpenschlössl waar het tijd is voor een kopje thee. Nog verder naar het westen, lichtjes bergafwaarts naar de Bundesbahn. Na het middagmaal via een omweg door het dorp terug naar het hotel.

Dag 3 : Maandag trekken we te voet naar Scheffau: vanaf de Feuerwehr onder de viaduct komen we op een schilderachtig weggetje langs een stromend waterke. Ook hier weer mooi geprepareerde sneeuwpaden. Vorige week heeft het hier overal goed gesneeuwd, maar nu is het droog en zelfs de zon komt af en toe tevoorschijn. Bijna in Scheffau gaan we over op een doodgewone asfaltbaan, en komen uit aan de kerk. Onze zoektocht naar een restaurant loopt op niets uit: ze schijnen hier allemaal een wekelijkse rustdag te hebben. Dan maar naar de toeristinfo, die ons helemaal naar beneden sturen, waar we inderdaad aan de Bundesbahn Gasthof Wilder Kaiser vinden. De moeite waard. We willen met de bus terugkeren, doch die is net weg, en de volgende is pas 2,5 uur later. Dan maar te voet terug, nu langs beneden, via een fietspad.

Avondactiviteit : Veiling. Aan elke deelnemer werd gevraagd een item mee te brengen om aan de hoogste bieder te verlappen. Eddy was zou in de wolken van deze mooie trui dat hij die met plezier even willen tonen. De veiling werd een succes en er werd € 285,00 opgehaald dankzij onze bijzondere veilingmeester "De Marcel". Deze opbrengst zal gebruikt worden om onze afscheids aperitief te bekostigen.

Dag 4 : Op dinsdag krijgen we gezelschap van enkele andere wandelaars. We laten de Jef ons afzetten aan de skipiste in Scheffau. Daarna nemen we het skibusje naar boven, tot de kerk. Daar doen we dezelfde wandeling als die we gisteren deden, doch in omgekeerde orde. Onderweg blijven we even op een rijtje staan om van de zon te genieten. We eten een broodje in de "Baguette" en keren via een omweg terug naar het hotel.

Avondactiviteit : Onze "Paul" had een quiz in elkaar gestoken en ja we moesten onze hersenen pijnigen.

Woensdag wandelen we mee met de "grote" groep van Söll naar Scheffau, maar nu langs de overkant van de Bundesbahn. Het wordt klimmen en dalen, en onderweg zien we een ijskunstwerk: een sproeier is gericht op een boompje waar het ijspieken en-klompjes vormt. In Scheffau is het even moeilijk met de werken aan de grote weg, zodat we even een omweggetje maken. We gaan weer eten in Gasthof Wilder Kaiser. De "zachtere" groep gaat met de lijnbus terug naar Söll, terwijl de "groten" te voet terugkeren.

Woensdag is rustdag voor ons hotel, we kunnen wel ontbijten maar voor ons avondmaal gaan met, met de bus, naar het restaurant "Auf da Mühle" in het dorp van Söll.

Donderdag rijden we mee met Jef naar Ellmau. Terwijl de "groten" vanaf hier over Scheffau naar Söll terugwandelen, blijven de "zachteren" in Ellmau. We wandelen richting Going, maken een lus en keren terug om in de cafetaria van het "Kaiserbad" te lunchen. Omdat er waarschijnlijk in Scheffau een aantal zullen zijn die afhaken, nemen wij een binnenweg om zo vlug mogelijk weer aan de bus te zijn. Als we daar aankomen, krijgt de Jef net telefoon dat ze hem niet meer nodig hebben. Als we dat eerder hadden geweten, hadden we nog een mooie wandeling langs de andere kant kunnen maken.

Avondactiviteit : Bingo avond. Marcel en Maria moesten de spelregels meerdere malen uitleggen aan onze "jonge" spelers.

Vrijdag, onze laatste dag, willen we naar de Moorsee. Via "Franzlhof" gaan we het bos in, waar het een beetje op en neer gaat. Als we aan een open plek komen, zien we daar de bevroren Moorsee liggen. We trekken verder tot aan Oberstegen, waar we onszelf verwennen met een kopje troost of chocomelk. Dan vangen we de terugweg aan, en we komen voorbij een bol bouwsel, waar we niet zo direct het nut van zien. Terug in Söll zijn er enkelen die de bus naar boven nemen, de anderen gaan eerst nog een late lunch nemen.
Jef brengt de andere groep naar het dorpje Oberndorf. Zij wandelen naar Kitzbühel en terug. Een 17km pittige wandeling. Maar onze "Beerschot" is vandaag van de partij en gaat mee wandelen.

Dank aan Maria Vermeiren voor bovenstaand verslag wandelaars

Verslag skiërs - groepje skïers  voorstellen :

Jan, Pierre en Lydia, Leo, Bernadette, Veerle, Eddy en Monique = 8 stuks

Zondag 22/01 - Onze eerste ski dag en we stappen met onze skiuitrusting op de skibus TURKIS. Die gaat rechtstreeks naar de gondelbaan HEXENWASSER. Acht skiërs gaan mee: Monique, Leo, Lydia, Veerle, Bernadette, Eddy, Pierre en Jan. Lydia en Pierre halen gehuurde ski's af maar moeten vrij lang aanschuiven. De overige 6 maken afspraken voor de bewaring van de ski's voor de komende week en nemen de gondel naar HOCH SOLL; in afwachting kunnen we onze knieën opwarmen op Piste nr 43 aan de KEAT zetellift. Van zodra we compleet zijn nemen we de Gondelbaan HOHE SALVE die ons tot op 1829 m brengt. Onze eerste afdaling brengt ons tot in ITTER, waar we kunnen genieten van een warme koffie of thee.

De SALVISTABAHE brengt ons terug op een hoogte van 1565 m waarna we richting BRIXEN skiën. In de SKIWELT HUTTE in HOCH BRIXEN stoppen we voor de lunch, en daar ontmoeten we voor ons bekende Belgen, waaronder enkele Sodipa leden: Jan, Annie, Vera, Gust en Bert. Na een uitgebreide begroeting en een stevige lunch nemen we rond kwart na twee de ZINSBERG zetellift om nadien de terugkeer naar HOCH SOLL aan te vatten. Het is niet erg koud maar een dun wolkendek laat niet veel zon door. Rond 16:15 u landen we terug aan de gondelbaan HEXENWASSER, met 25 piste kilometers op onze teller.

Voor den après-ski nestelen we ons in de DORF STUBN; een mooi en charmant dorpscafé maar met een norse vergeetachtige cafébaas. We waren het er allemaal over eens: hier komen we niet terug.

Maandag 23/01 - Alle skiërs hebben hun volledige uitrusting, ofwel staat die in het skidepot of wordt meegenomen vanuit het hotel. Dus nemen we een bus later, om 9:15 u. Via dezelfde route als gisteren komen we terug boven op de HOHE SALVE. De bedoeling is om naar SCHEFFAU te skiën, maar het weer is ongunstig, meer wolken en een waterzonnetje. We blijven eerst skiën boven ITTER en HOPFGARTEN. Pistes die er goed bijliggen doen we meer dan één keer, zoals de FOISCHING afdaling, een zalige blauwe piste. Voor een koffie stoppen we in de STOAGRUB'NHUTTE. Daarna terug richting ITTER waar we lunchen in ALPENGASTHOF RIGI, een hut met veel ruimte maar waar nauwelijks bezoekers zijn, maar ....waar we opnieuw onze Belgische vrienden aantreffen.

Na de lunch zoeken we terug de richting SCHEFFAU op maar daar pakken dikke wolken zich samen en wordt het kouder. Daarom besluiten we om morgen opnieuw te proberen en terug te keren richting HOCH SOLL, waar we nog verschillende pistes af skiën. Rond 16:00 u staan we beneden aan de gondel want het is tijd voor après-ski in de HEXENALM. Hier hebben we afgesproken met Nicole en Monique, maar de grote blikvanger wordt Lydia, dansend op de tafel !

Dinsdag 24/01 - SCHEFFAU blijft ons reisdoel voor vandaag. We warmen ons op door de KEAT piste
nr 43 enkele keren af te skiën en zetten nadien onze weg voort naar het SILLER THAL, een dal ten noorden van de HOHE SALVE. Via de liften SILLER KEAT en FILZBODEN komen we eerst in het skigebied van BRIXEN. Het weer is niet slecht: fijne sluierwolken op grote hoogte maar een zonnetje dat werkelijk zijn best doet. Tussen de ZINSBERG en de EIBERG stoppen we voor thee/koffie in het BERGGASTHOF JOCHSTUBN. Nog een laatste lift en we staan boven op de BRANDSTADL,
1650 m, waar we de afdaling beginnen naar SCHEFFAU. Een afdaling van meer dan 3 km op zeer goed berijdbare sneeuw. Eens terug boven dalen we af naar de AUALM waar we lunchen, een gezellige maar druk bezochte zaak.

Na een half uurtje rust skiën we de ZINSBERG af en komen terecht in het IGLO dorp van HOCH BRIXEN. Tijd voor een bezoekje aan het IJSCAFE binnen in de grote IGLO, met aan de ingang metalen roosters voor een vlotte toegang; maar spijtig genoeg struikelt Eddy bij het binnenkomen over één van de roosters en valt met zijn linkerknie op de volgende rooster. Het wordt een vieze gapende wonde die erg bloedt; de verantwoordelijke van het café neemt Eddy mee naar een EHBO post voor verzorging en brengt hem nadien terug met de sneeuw scooter. Eddy kan nog skiën maar heeft duidelijk pijn aan de knie dus we keren terug naar HOCH SOLL via de KALBERSALVE een lift van 1540 m lang. Langs de noordkant van de HOHE SALVE komen we terug in HOCH SOLL.

Beneden wacht de HEXENALM opnieuw op onze groep voor de après-ski.

Woensdag 25/01 - Volgens de weersvoorspellingen wordt dit de mooiste dag van de week. De hemel is inderdaad staalblauw en wolkenvrij. Vandaag mag het nog iets verder: tot in ELLMAU. We nemen dezelfde noordelijke route zoals gisteren. De KEAT piste blijft onze gebruikelijke opwarmer. Na nog 3 liften en bijhorende afdalingen staan we al heel snel in het skigebied van SCHEFFAU/ELLMAU. Boven op de HARTKAISER (1555 m) genieten we in PANORAMARESTAURANT HARTKAISER van onze welverdiende warme drank.

Van hieruit dalen we af naar ELLMAU, ongeveer 2,3 km. Onderweg langs piste 80 stoppen we in de gezellige berghut HAUSLEITNSTUBN. Buiten met comfortabele hoge en lage tafels met dierenvellen; binnen een authentiek Oostenrijks decor met foto's uit de oude doos.
Super vriendelijke bediening en een keuze uit de typische skihut gerechten;
oma's suppentopf smaakte geweldig lekker. De batterijen zijn terug geladen en we dalen verder af naar ELLMAU en nemen de HARTKAISERBAHN terug naar de top. Af en toe vergissen we ons van richting bij een afstap van de lift, maar geen erg, we hebben nog tijd en het weer blijft goed en de sneeuw is super. Via HOCH BRIXEN en de KALBERSALVE lift keren we terug richting SOLL. Langs de blauwe piste 40 dalen we met zijn allen af tot in SOLL.

Donderdag 26/01 - Het weer is omgeslagen; het dal is bedekt met een wolkendeken dat elke zonnestraal tegenhoudt. Maar vanaf 1400 m hoogte zitten we terug volop in de zon. Boven op de HOHE SALVE hebben we een prachtig zicht op het wolkendek, maar de wandelaars beneden in het dal vinden dat minder prettig. Maar ook voor ons is het moeilijk skiën, want telkens wanneer we een lift willen nemen, moeten we eerst afdalen en komen in de dichte wolken terecht; sommige stukken moeten we skiën op de tast. We proberen boven de wolken te blijven door de RIGIBAHN te gebruiken, die brengt ons iedere keer net onder de top van de HOHE SALVE. Tijdens de derde afdaling wijkt Leo iets te veel uit naar de zijkant van de piste, waar de sneeuw erg zacht is; hij verliest volledig de grip op de sneeuw, valt en schuift nog een goeie 60 m door in de diepsneeuw.

Het wordt een korte zoektocht naar ski's, stokken en pet; maar gelukkig heeft de zachte sneeuw zijn val gebroken en is Leo er heelhuids uitgekomen. We lunchen samen in ALPENGASTHOF RIGI. Het blijft moeilijk skiën met het dichte wolkendek dus besluiten we om naar HOCH SOLL te skiën en daar verder te bespreken wat we nog best kunnen doen. Veel animo is er niet meer. Monique, Eddy, Pierre en Jan skiën naar beneden langs blauwe piste 40, maar Leo, Lydia, Bernadette en Veerle gaan nog even door en nemen de HEXENWASSER afdaling nog enkele keren, en die piste blijkt er fantastisch goed bij te liggen. Onze voorlaatste dag, met een moeilijk begin, maar uiteindelijk werd er toch weer 20 km geskied.

Vrijdag 27/01 - Het weer is iets beter op deze laatste dag, minder lage wolken. Monique vertrekt niet mee, ze wil vandaag mee gaan wandelen. Beneden lijkt het zicht ons het beste dus doen we eerst de HEXENWASSER afdaling. Daarna gaat het verder via de HOHE SALVE en de SCHEMTANNBAHN in het HOPFGARTEN gebied. Onze volgende lift is de FOISCHING, daarnaast ligt een comfortabele blauwe afdaling, een brede boulevard met de beste sneeuw van de regio. We doen deze afdaling wel 3 keer. Vooraf hebben we genoten van een thee of een koffie in de STOAGRUB'NHUTTE.

Tijdens één van de afdalingen komt Veerle ten val net buiten de piste; uitgeschoven op een ijsplek, en ze heeft haar knie lelijk bezeerd. Verder skiën is moeilijk en we nemen de SALVEBAHN II naar de top van de HOHE SALVE waar Veerle met de gondel naar beneden kan; Eddy zal haar vergezellen. De rest van de groep volgt de rode afdaling 40 tot in HOCH SOLL.

Leo, Lydia en Bernadette genieten nog van enkele afdalingen en komen rond 15:30 u beneden aan. Pierre en Jan nemen opnieuw de blauwe afdaling 40 naar SOLL. Een fijne laatste dag waarbij de drie die-hards toch weer 30 km geskied hebben.

Dank aan Jan Van Gorp voor het verslag van de skiërs

Zaterdag 28/01 : vanaf 07u00 bagage naar de bus brengen (Monique A. onze nieuwe chauffeur?)

Ontbijten en richting Antwerpen rijden.

Het was een toffe week, tof groepje en hopelijk zien we elkaar terug op één van onze activiteiten